W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Wykonawca może powołać się na zasoby finansowe innego podmiotu", którego autorką jest Ludmiła Kitaszewska, członek SPZP.
Autorka szczegółowo omawia przewidzianą w art. 118 PZP możliwość polegania przez wykonawcę na potencjale podmiotów trzecich w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, która stanowi atrakcyjny i szeroko stosowany w praktyce mechanizm. Korzystają z niego nie tylko te podmioty, które działają w jednej grupie kapitałowej i realizują poprzez poszczególne spółki z grupy odmienne działania (np. sprzedażowe, serwisowe czy finansowe), ale również mali i średni przedsiębiorcy, którzy samodzielnie, bez wsparcia innych podmiotów, nie mieliby dostępu do pewnej kategorii zamówień.
Mimo iż możliwość korzystania z zasobów podmiotów trzecich stanowi elastyczny i atrakcyjny mechanizm, to powołanie się na potencjał podmiotu trzeciego w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu musi mieć zawsze realny, a nie jedynie blankietowy charakter.
Treść publikacji jest dostępna w elektronicznej wersji dziennika.
Wyzwania i szanse związane z rozwojem Kolei Dużych Prędkości był tematem głównym Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce – High Speed Railway in Poland 2024”, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Łodzi.
Wydarzenie, które było zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) w dniach 28-30 października, miało na celu stworzenie platformy do wymiany wiedzy na temat planów i wyzwań związanych z rozwojem KDP w Polsce, czyli systemu infrastruktury i taboru kolejowego, który umożliwi przewozy pasażerskie z prędkościami powyżej 200 km/h.
W ramach konferencji odbyła się sesja z prezentacjami pod patronatem Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych, która skupiła się na aspektach środowiskowych, organizacyjnych oraz prawnych związanych z realizacją systemu KDP w Polsce. Aldona Kowalczyk, prezes SPZP, Partner w kancelarii Dentons, przybliżyła uczestnikom kwestie związane z dostępem wykonawców spoza UE do przetargów w Polsce i obowiązkiem badania subsydiów zagranicznych w zamówieniach publicznych, a Tomasz Michalczyk, członek SPZP, Partner w kancelarii DZP opowiedział o strukturze udziału w postępowaniu w kontekście optymalnego wykorzystania doświadczeń i potencjału wykonawców zagranicznych. Ostatnia prezentacja, którą wygłosił Piotr Trębicki, członek SPZP, Partner w kancelarii Trębicki Hołowińska skupiła się wokół tematyki przetargów infrastrukturalnych i wprowadzenia w błąd zamawiającego a wykluczenia z postępowania.
Poniżej przedstawiamy kluczowe wnioski z ww. prezentacji:
W dniach 28-30 października 2024 r. w Łodzi odbędzie się Międzynarodowa Konferencja „Rozwój Kolei Dużych Prędkości w Polsce”. Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) ma na celu stworzenie platformy do wymiany wiedzy na temat planów i wyzwań związanych z rozwojem Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce, z uwzględnieniem aspektów technicznych, organizacyjnych i prawnych.
W ramach konferencji odbędzie się również sesja z prezentacjami pod patronatem Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych (SPZP), która skupi się na aspektach środowiskowych, organizacyjnych oraz prawnych związanych z realizacją systemu KDP w Polsce. Sesję poprowadzą prof. dr hab. Juliusz Engelhardt z Uniersytetu Szczecińskiego, Wiceprzewodniczący Komitetu Kolei Dużych Prędkości SITK RP oraz oraz dr hab. Janusz Bohatkiewicz, prof. Politechniki Krakowskiej, Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
W trakcie tej sesji, prezentacje wygłoszą eksperci SPZP:
"Dostęp wykonawców spoza UE do przetargów w Polsce i obowiązek badania subsydiów zagranicznych w zamówieniach publicznych" - zagadnienia praktyczne" Aldona Kowalczyk, prezes SPZP, Partner w kancelarii Dentons;
"Struktura udziału w postępowaniu w kontekście optymalnego wykorzystania doświadczeń i potencjału wykonawców zagranicznych" Tomasz Michalczyk, członek SPZP, Partner w kancelarii DZP;
"Wprowadzenie w błąd zamawiającego, a wykluczenie z postępowania. Przetargi infrastrukturalne" Piotr Trębicki, członek SPZP, Partner w kancelarii Trębicki Hołowińska.
Pozostałe prezentacje skupią się wokoł tematów takich jak aspekty bezpieczeństwa w systemie KDP czy wyzwania środowiskowe związane z realizacją inwestycji kolejowych.
Celem konferencji HSR PL 2024 jest stworzenie forum dla kluczowych interesariuszy sektora transportu kolejowego. Konferencja skoncentruje się w szczególności na innowacjach w systemach Kolei Dużych Prędkości oraz ich wdrażaniu w Polsce, a także na wyzwaniach technologicznych i infrastrukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju oraz na współpracy międzynarodowej w celu integracji polskiego transportu kolejowego z siecią europejską.
>> PROGRAM WYDARZENIA <<
Więcej informacji można znaleźć na stronie organizatora.
Wpływ prawa unijnego w zakresie zamówień publicznych na polskie regulacje oraz praktykę ich stosowania było tematem głównym międzynarodowej konferencji „20 lat Polski w UE – wyzwania i szanse dla polskiego systemu zamówień publicznych”, która odbyła się 26 września w Warszawie. Wydarzenie, zorganizowane przez Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych oraz Katedrę Prawa Europejskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, skupiło międzynarodowych oraz polskich ekspertów: przedstawicieli świata nauki, praktyków zamówień publicznych oraz reprezentantów instytucji państwowych.
Konferencję otworzyli Aldona Kowalczyk, Prezes SPZP oraz Piotr Bogdanowicz, członek zarządu SPZP, a Pani Agnieszka Olszewska, Prezes Urząd Zamówień Publicznych, wygłosiła przemówienie dotyczącym 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Następnie, podczas trzech sesji tematycznych, krajowi i zagraniczni eksperci dyskutowali m.in. o wykazywaniu spełniania warunku doświadczenia, przesłankach wykluczenia, funkcjonowaniu konsorcjów a korzystaniu z podmiotów trzecich czy o zmianach umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Podczas wydarzenia wielokrotnie przywoływane były, zarówno przez prelegentów polskich, jak i zagranicznych, orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) zapadłe w wyniku pytań prejudycjalnych zadanych przez Krajową Izbę Odwoławczą. Warto podkreślić, że Polska również wniosła swój wkład w rozwój orzecznictwa unijnego w sprawie zamówień publicznych.
Żywą dyskusję wywołały tematy związane z wielopodmiotowym udziałem (konsorcja, wykorzystywanie zasobów podmiotów trzecich) w postępowaniach prowadzonych w reżimie Prawa zamówień publicznych i możliwości zmian w tym zakresie, zarówno w toku procedury przetargowej, jak i po zawarciu umowy.
Prezentowane orzeczenia TSUE w bułgarskiej sprawie Obshtina Razgrad poprowadziło natomiast do rozważań, na ile może mieć ono zastosowanie w polskich realiach z uwagi na wymaganą u nas szczególną formę zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, która na mocy przepisów kodeksu cywilnego rozciąga się również na aneksy do umowy.
Dyskusja na temat niemieckiego pytania prejudycjalnego w sprawie Fastned Deutschland i Tesla Germany, które wciąż czeka na rozstrzygnięcie TSUE, pokazuje zaś, jak ważna jest problematyka zmiany umów wyłączonych z zakresu stosowania zamówieniowych dyrektyw unijnych.
Poniżej przedstawiamy listę wystąpień, które odbyły się w trakcie konferencji:
Wybrane prezentacje oraz materiały z konferencji będą udostępnione na stronie SPZP w najbliższych tygodniach.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Wykonanie prac nie zawsze może poczekać", którego autorem jest Andrzej Czerniak, członek SPZP.
Autor przeanalizował mechanizmy udzielenia zamówienia publicznego w sytuacjach kryzysowych, takich jak powódź czy pożar, w których wymagana jest szczególnie szybka reakcja zamawiającego. Ustawa – Prawo zamówień publicznych przewiduje dwa tryby, na mocy których zamawiający może udzielić zamówienia bez wszczynania postępowania poprzez publikację ogłoszenia. Chodzi o tryb negocjacji bez ogłoszenia i tryb zamówienia z wolnej ręki, które mogą być zastosowane przez zamawiającego, m.in. gdy nie można zachować terminów określonych dla pozostałych trybów. Choć mechanizmy wskazane w PZP umożliwiają szybkie i sprawne udzielenie zamówienia, nie zapewniają konkurencyjności, dlatego obwarowane są szczególnie restrykcyjnymi przesłankami.
Treść publikacji jest dostępna w elektronicznej wersji dziennika.
Wraz z Katedrą Prawa Europejskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w międzynarodowej konferencji:
„20 lat Polski w UE – wyzwania i szanse dla polskiego systemu zamówień publicznych”,
podczas której polscy i zagraniczni eksperci zastanowią się nad tym, jak prawo unijne w zakresie zamówień publicznych ukształtowało polskie regulacje oraz wpłynęło i nadal wpływa na praktykę ich stosowania. Motywem przewodnim wydarzenia jest 20. rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
PROGRAM
9.15-9.30 |
Rejestracja |
9.30- 9.35 |
Otwarcie konferencji |
9.35-9.45
|
Przemówienie: 20-lecie przystąpienia Polski do UE – Agnieszka Olszewska, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych |
9.45-10.45 |
Wykazywanie spełniania warunku doświadczenia
|
10.45-11.45
|
Funkcjonowanie konsorcjów a korzystanie z podmiotów trzecich
|
11.45 – 12.45 |
Lunch |
12.45 – 13.45 |
Przesłanki wykluczenia
|
13.45-14.00 |
Przerwa kawowa |
14:00 – 15.00 |
Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego
|
15.00 – 15.10 |
Podsumowanie konferencji |
Data i miejsce: 26 września 2024 r. | godz. 9:30–15:10 | Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (Collegium Iuridicum II), ul. Lipowa 4, sala A.2.
W wydarzeniu wezmą udział międzynarodowi oraz krajowi reprezentanci świata nauki i praktycy zamówień publicznych oraz przedstawiciele instytucji państwowych. Konferencja będzie prowadzona w języku angielskim i tłumaczona na język polski. Liczba miejsc jest ograniczona.
Rejestracja: do 23 września, pod poniższym linkiem: REJESTRACJA.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Kierownik zamawiającego powinien egzekwować zasadę efektywności", którego autorką jest Irena Skubiszak-Kalinowska, członek SPZP.
Autorka szczegółowa omawia zasadę efektywności w zamówieniach publicznych, która została sformułowana wprost dopiero w obowiązującej ustawie Prawo zamówień publicznych. Zasada ta zobowiązuje zamawiających do uzyskania najlepszych efektów zamówienia, uwzględniając aspekty społeczne, środowiskowe i gospodarcze, w stosunku do poniesionych nakładów, jeżeli którykolwiek z nich jest możliwy do osiągnięcia w danym zamówieniu. Wymaga to świadomego planowania, analizy potrzeb oraz stosowania odpowiednich kryteriów oceny ofert. Irena Skubiszak-Kalinowska w swoim artykule wskazuje szczegółowe, przewidziane przez ustawodawcę rozwiązania legislacyjne mające pozytywnie wpływać na efektywność dokonywanych zakupów.
Istotne jest również zaznaczenie, że kierownik zamawiającego odgrywa kluczową rolę w egzekwowaniu tej zasady, aby efektywnie wydatkować środki publiczne.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika: https://pro.rp.pl/biznes/art40952881-kierownik-zamawiajacego-powinien-egzekwowac-zasade-efektywnosci
Save the date: „20 lat Polski w UE – wyzwania i szanse dla polskiego systemu zamówień publicznych”,
26 września 2024 r. | godz. 9:30–16:00 | Warszawa
Podczas międzynarodowej konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych oraz Katedrę Prawa Europejskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, polscy i zagraniczni eksperci zastanowią się nad tym, jak prawo unijne w zakresie zamówień publicznych ukształtowało polskie regulacje oraz wpłynęło i nadal wpływa na praktykę ich stosowania. Motywem przewodnim wydarzenia jest 20. rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wśród poruszonych tematów znajdą się takie kwestie jak wykazywanie spełniania warunku doświadczenia, przesłanki wykluczenia, funkcjonowanie konsorcjów a korzystanie z podmiotów trzecich czy zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Data i miejsce: 26 września 2024 r. | godz. 9:30–16:00 | Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (Collegium Iuridicum II), ul. Lipowa 4, sala A.2.
W wydarzeniu wezmą udział międzynarodowi oraz krajowi reprezentanci świata nauki i praktycy zamówień publicznych oraz przedstawiciele instytucji państwowych.
Konferencja będzie prowadzona w języku angielskim. Liczba miejsc jest ograniczona.
Szczegółowa agenda wydarzenia dostępna będzie na początku września, tymczasem już dziś zachęcamy do zarezerwowania terminu w kalendarzu [rejestracja].
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Problem wykonawców z państw trzecich z dostępem do przetargów w UE", którego autorami są Tomasz Zalewski i Julita Hoffmann, członkowie SPZP.
Autorzy omawiają kwestię dostępu wykonawców z państw trzecich do przetargów w Unii Europejskiej. W wielu krajach członkowskich dostęp ten nie jest obecnie uregulowany, natomiast może się to w najbliższym czasie zmienić - w Trybunale Sprawiedliwości UE toczą się bowiem dwie sprawy, które dotyczą tego, czy wykonawcy mający siedzibę w państwie trzecim, z którym UE nie zawarła umowy międzynarodowej w sprawie zamówień publicznych, mogą brać udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia na terenie Unii.
Rzecznicy generalni TSUE stwierdzili, że dyrektywy zamówieniowe nie obejmują wykonawców z państw trzecich, z którymi UE nie zawarła odpowiednich umów międzynarodowych, w związku z czym nie mogą oni powoływać się skutecznie na naruszenie ustanowionych w prawie Unii zasad równości i niedyskryminacji. Jeśli TSUE podzieli tę opinię, może mieć to istotny wpływ na unijny rynek zamówień publicznych.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Zamawiający nie udostępnia dokumentów na czas i co dalej", którego współautorem jest Jaroslaw Sroka, członek SPZP.
Autor pisze o problemie opóźnień w udostępnianiu przez zamawiających protokołów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wraz z załącznikami. Opóźnienia te mogą uniemożliwić wykonawcom wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej w terminie prekluzyjnym. Proponuje kilka rozwiązań tego problemu, m.in. wprowadzenie maksymalnego terminu na udostępnienie dokumentów przez zamawiającego oraz zmianę przepisów dotyczących pojęcia „niezwłocznie".
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazała się rozmowa, w której Katarzyna Kuzma, wiceprezes Zarządu SPZP, omawia planowane zmiany w przepisach dotyczących zamówień publicznych, w tym wprowadzenie zdalnych rozpraw przed Krajową Izbą Odwoławczą (KIO) oraz certyfikację wykonawców zamówień publicznych.
Wyraża poparcie dla uporządkowanej struktury postępowania przed KIO, ale zwraca uwagę na niekorzystne dla jego uczestników skutki wprowadzenia prekluzji dowodowej przy jednoczesnym utrzymaniu, a wręcz skróceniu, już i tak bardzo krótkich terminów obowiązujących w procedurze odwoławczej.
Treść rozmowy jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
15 maja 2024 roku w siedzibie Urzędu Zamówień Publicznych w Warszawie, odbył się finałowy etap ustny IV edycji turnieju dla studentów wydziałów prawa i administracji - Moot Court: „Zastępstwo procesowe przed Krajową Izbą Odwoławczą”.
Turniej został zorganizowany przez Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych. Patronat honorowy nad IV edycją objął Prezes Urzędu Zamówień Publicznych – Hubert Nowak oraz Prezes Krajowej Izby Odwoławczej – Jan Kuzawiński. We wręczeniu nagród uczestniczyli: Dyrektor Generalny UZP – Marek Redźko oraz Jan Roliński, Członek Zarządu SPZP.
Fundatorami nagrody pieniężnej za zajęcie I miejsca było Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych oraz Sekcja Prawa Zamówień Publicznych Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie.
W finałowych zmaganiach uczestniczyły drużyny z czterech uniwersytetów:
Drużyna 1 - Uniwersytet Adama Mickiewicza (opiekun: dr Jarosław Kola)
Anna Cynkarz,
Jakub Bronka,
Szymon Siuda,
Alex Zinenko.
Drużyna 2 - Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie (opiekun: dr Zofia Snażyk)
Zuzanna Nowak,
Adam Roszkowski,
Alicja Ziemlińska.
Drużyna 3 - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (opiekun: dr Małgorzata Moras)
Martyna Abram,
Kamila Bochniarz,
Pola Filipowicz,
Katarzyna Leszczyńska,
Aleksandra Pintal.
Drużyna 4 - Uniwersytet Szczeciński (opiekun: adw. Piotr Mazuro)
Weronika Lencewicz,
Julia Pakuła,
Marita Romańczuk,
Katarzyna Rytwińska.
Część finałowa polegała na udziale drużyn w charakterze pełnomocników strony wykonawców w symulowanej rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą (KIO).
Zmagania oceniało Jury w składzie:
W skład zespołu zamawiającego wcielili się członkowie SPZP:
Finał konkursu przypominał prawdziwe zmagania przed KIO.
Oceniając wystąpienia ustne jurorzy brali pod uwagę nie tylko ich poziom merytoryczny, ale także zimną krew i umiejętność reakcji na pytania członków jury oraz celność replik.
Wyniki IV edycji turnieju Moot Court: „Zastępstwo procesowe przed Krajową IzbąOdwoławczą” przedstawiają się następująco:
I miejsce - Uniwersytet Szczeciński
II miejsce zajęły ex aequo pozostałe drużyny:
Co więcej, w tegorocznym finale Jury zdecydowało się przyznać tytuł „najlepszego mówcy”, wyróżnienie przypadło ex aequo dwójce studentów:
„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że kolejna edycja naszego turnieju cieszy się tak dużym zainteresowaniem. To wydarzenie jest ważnym elementem misji edukacyjnej Stowarzyszenia i wierzymy, że przyczyni się do popularyzacji Prawa zamówień publicznych wśród studentów, a także zachęci ich do wyboru kariery w tej dziedzinie.” – dodał Wojciech Merkwa, Członek Zarządu Stowarzyszenia.
Gratulujemy Zwycięzcom i wszystkim Uczestnikom!
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Nieprawdziwe oświadczenie podmiotu trzeciego – uprawnienia wykonawcy i zamawiającego", którego autorką jest Paulina Sawicka, członek SPZP.
Autorka analizuje problematykę związaną z nieprawdziwymi oświadczeniami podmiotów trzecich w Prawie zamówień publicznych. Skupia się na art. 122 ustawy, który pozwala zamawiającemu zażądać od wykonawcy zastąpienia podmiotu trzeciego, jeśli ten dostarczył fałszywe informacje. Podkreśla, że orzecznictwo w tej kwestii jest podzielone, zarówno na poziomie krajowym, jak i w świetle wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które często przyjmują bardziej liberalne podejście do możliwości wymiany podmiotu trzeciego.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W komentarzu do artykułu, którego autorem jest Sławomir Wikariak, opublikowanego w Dziennik Gazeta Prawna, Aldona Kowalczyk, Prezes Zarządu SPZP, wskazuje na trudności związane z certyfikacją wiedzy i doświadczenia wykonawców w nowej ustawie o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.
Zdaniem Aldony Kowalczyk, standaryzacja wymagań dotyczących doświadczenia i kwalifikacji jest problematyczna, szczególnie w kontekście zamówień złożonych i innowacyjnych. Ta kwestia stanowi kluczowe wyzwanie dla skuteczności i sprawności systemu certyfikacji.
Artykuł jest dostępny w elektronicznej wersji dziennika.
Pytania i odpowiedzi dotyczące kazusu nr 1
1. Czy wykonawca (firma Art-C) w przeszłości współpracowała z podwykonawcą odpowiedzialnym za kluczową część prac związanych z asfaltowaniem nawierzchni drogi i czy jakiekolwiek okoliczności wskazywały na potencjalną sytuację, gdzie podwykonawca ten miałby problemy z płynnością finansową?
Odpowiedź na oba pytania: NIE.
2. Czy wykonawca (firma Art-C) przedłożył Gminie Leżajsk potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie umów z dwoma podwykonawcami, z którymi współpracował przy realizacji umowy na przebudowę drogi gminnej Przychojec – Hucisko po terminie przewidziany w umowie, czy w ogóle zaniechał tej czynności?
Odpowiedź: Przedłożył po terminie, po naliczeniu kar umownych, w grudniu 2020 r.
UWAGA SPROSTOWANIE: w informacji o odrzuceniu oferty Art.-C jest błąd we wskazanej dacie naliczenia kar umownych za nieprzedłożenie umów z podwykonawcami. Zamiast „w grudniu 2023 r.” powinno być: „w grudniu 2020 r.”
3. Z jakiego powodu wykonawca (firma Art-C) nie przedłożył potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii umów z dwoma podwykonawcami w przewidzianym przez umowę terminie?
Odpowiedź: Przeoczenie.
Pytania i odpowiedzi dotyczące kazusu nr 2
1. Z jaką datą nastąpiło doręczenie Odwołującemu ,,Dobra Firma sp. z o.o.", Informacji o wyniku i unieważnieniu postępowania?
Odpowiedź: Doręczenie nastąpiło 19 kwietnia 2024 r.
2. Czy każdy z członków drużyny reprezentującej Odwołującego może wystąpić, równolegle do siebie w roli pełnomocników profesjonalnych tj. nazywać i podpisywać się jako np. Adwokat (prawdziwe imię i nazwisko członka drużyny)?
Odpowiedź: Tak.
3. Jakie terminy zostały wyznaczone przez Zamawiającego w postępowaniu poza terminem na składanie ofert? (np. wydłużenie terminu na składanie ofert, wyznaczenie Wykonawcom dodatkowego terminu na zapoznanie się z dokumentacją projektową etc.)
Odpowiedź: Termin składania ofert nie był wydłużany (brak wniosków wykonawców w tym zakresie). Terminy na inne (dodatkowe) czynności nie były wyznaczane.
4. Czy Zamawiający kierował jakiekolwiek dodatkowe pytania/pisma do Wykonawcy?
Odpowiedź: Nie.
5. Czy w Informacji o wyniku i unieważnieniu Postępowania doszło do oczywistej omyłki pisarskiej ze strony Zamawiającego, z uwagi na wskazanie odrzucenia oferty ,,Dobrej Firmy sp. z o.o. w Wadowicach”, zamiast ,,Dobrej Firmy sp. z o.o. w Rzeszowie”?
Odpowiedź: Tak, jest to omyłka pisarska (powinno być: „Dobrej Firmy sp. z o.o. w Rzeszowie”.
Pytania i odpowiedzi dotyczące kazusu nr 3
Pytania i odpowiedzi dotyczące kazusu nr 4
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Dla kogo polski rynek zamówień publicznych", którego autorem jest Michał Wojciechowski, członek SPZP.
Autor omawia udział wykonawców zagranicznych w polskim rynku zamówień publicznych, zauważa, że ich obecność jest stosunkowo niska, ale rośnie, zwłaszcza w kontekście strategicznych inwestycji infrastrukturalnych. W 2022 roku zagraniczni wykonawcy odpowiadali za 24% wartości zamówień przekraczających progi unijne. Michał Wojciechowski wskazuje na zmiany w prawie, które mogą wpływać na dostępność rynku dla zagranicznych firm, co wywołuje kontrowersje wśród lokalnych wykonawców. Porusza także przykłady z Rumunii i Chorwacji, gdzie wprowadzono przepisy ograniczające udział zagranicznych firm w przetargach publicznych, pokazując dynamiczne i skomplikowane relacje między otwartością a ochroną krajowych interesów na rynku zamówień publicznych.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
Zgodnie z regulaminem IV edycji turnieju Moot Court: „Zastępstwo procesowe przed Krajową Izbą Odwoławczą”, ogłoszonego przez Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych, przedstawiamy zgłoszone drużyny studentów, kazusy turniejowe:
Drużyna 1 - Uniwersytet Adama Mickiewicza (opiekun: dr Jarosław Kola)
Anna Cynkarz,
Jakub Bronka,
Szymon Siuda,
Alex Zinenko.
KAZUS NR 4
Drużyna 2 - Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie (opiekun: dr Zofia Snażyk)
Zuzanna Nowak,
Adam Roszkowski,
Alicja Ziemlińska.
KAZUS NR 2
Drużyna 3 - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (opiekun: dr Małgorzata Moras)
Martyna Abram,
Kamila Bochniarz,
Pola Filipowicz,
Katarzyna Leszczyńska,
Aleksandra Pintal.
KAZUS NR 1
Drużyna 4 - Uniwersytet Szczeciński (opiekun: adw. Piotr Mazuro)
Weronika Lencewicz,
Julia Pakuła,
Marita Romańczuk,
Katarzyna Rytwińska.
KAZUS NR 3
Pliki z opisami kazusów można pobrać pod linkiem.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Przeszłość kontraktowa wykonawcy – ciąg dalszy niekończącej się historii...", którego autorem jest Wojciech Merkwa, członek zarządu SPZP.
Autor artykułu omawia zmiany w polskim Prawie zamówień publicznych związane z wprowadzeniem Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), podkreślając jego cel w uproszczeniu i odformalizowaniu procedur przetargowych. Jednakże, zwraca uwagę na wynikające z tego problemy, takie jak kwestie prawdziwości złożonych oświadczeń i niejasności odnośnie do wymaganego poziomu szczegółowości informacji.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Zobowiązanie do udostępnienia zasobów to nie wszystko", którego autorką jest Weronika Jędrzejewska, członek SPZP.
Autorka omawia konsekwencje prawne związane ze zobowiązaniem do udostępnienia zasobów w kontekście Prawa zamówień publicznych. Zwraca uwagę na rosnącą ochronę podwykonawców w łańcuchu dostaw dla zamówień publicznych oraz na obowiązki i ryzyka wynikające z zobowiązań podwykonawczych. Podkreśla, że samo zobowiązanie do udostępnienia zasobów nie jest traktowane jak umowa przedwstępna i nie zawsze prowadzi do zawarcia umowy podwykonawczej.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
Zapraszamy studentów wydziałów prawa i administracji do udziału w czwartej edycji turnieju Moot Court: „Zastępstwo procesowe przed Krajową Izbą Odwoławczą”.
Organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych, partnerem Sekcja Prawa Zamówień Publicznych Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie.
Patronat honorowy nad IV edycją turnieju objął Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) oraz Prezes Krajowej izby Odwoławczej (KIO). Dzięki uprzejmości Prezesa UZP, tegoroczny finał będzie miał wyjątkowy charakter i odbędzie się w sali rozpraw w siedzibie UZP.
Turniej polega na symulacji postępowania przed KIO w oparciu o kazus odnoszący się do problematyki przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami PZP.
Do udziału zapraszamy 2-5 osobowe zespoły wraz z ich opiekunami, wyłonione w kwalifikacjach przez uczelnie. Opiekunów, którzy chcą zgłosić swoje drużyny, prosimy o zrobienie tego za pomocą kart zgłoszeniowych, które należy wysłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Przewidujemy nagrodę pieniężną w kwocie 8000 złotych dla drużyny, która zajmie I miejsce, ufundowaną wspólnie przez Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych oraz Okręgową Radę Adwokacką w Warszawie.
Terminarz:
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminarza turnieju.
Więcej informacji dostępnych jest w regulaminie.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Kto i kiedy odpowiada za naruszenie dyscypliny finansów publicznych", którego autorką jest Irena Skubiszak-Kalinowska, członek SPZP.
Autorka omawia zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, podkreślając, że skuteczne pociągnięcie do odpowiedzialności wymaga spełnienia ściśle określonych przesłanek. Wskazuje na konieczność dokładnej analizy, czy doszło do naruszenia, oceny zawinienia oraz szkodliwości czynu dla finansów publicznych, przy czym zaznaczono, że proces ten jest skomplikowany i wymaga dokładnego rozpatrzenia każdego przypadku.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Postępowanie odwoławcze może być bez wyroku", którego autorką jest Anna Prigan, członek SPZP.
Autorka podkreśla różne aspekty i skutki prawne cofnięcia odwołania, uwzględnienia odwołania przez zamawiającego, oraz sytuacje, w których postępowanie odwoławcze staje się zbędne lub niedopuszczalne.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Problem zatrudniania w trakcie realizacji zamówień publicznych", którego autorem jest dr Andrzej Czerniak, członek SPZP.
Autor omawia problemy związane z zatrudnieniem w realizacji zamówień publicznych. Podkreśla on, że choć ustawa z 2019 roku nałożyła na zamawiających obowiązek określania wymagań dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w praktyce brakuje precyzji w dokumentowaniu zatrudnienia i kontroli spełniania wymagań, a także wytycznych dotyczących sankcji. Autor zauważa, że te braki prowadzą do niewystarczającej realizacji kontroli i mogą zniechęcać do stosowania przepisów mających chronić pracownicze formy zatrudnienia.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Rekomendacje do postanowień umów dotyczących kar umownych", którego autorką jest Martyna Wójcik, członek SPZP.
Artykuł dotyczy rekomendacji Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie formułowania postanowień umów dotyczących kar umownych w obszarze zamówień publicznych. Prokuratoria Generalna dostarcza praktyczne wskazówki dotyczące formułowania postanowień umów dotyczących kar umownych, opartych na art. 483 Kodeksu cywilnego.
Autorka objaśnia pojęcie kary umownej, przedstawia cel rekomendacji oraz zalecenia dotyczące jej kształtowania w umowach.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Poleganie na sytuacji ekonomicznej podmiotu trzeciego", którego autorką jest Agnieszka Matusiak, członek SPZP.
Autorka omawia zasady korzystania przez wykonawcę z zasobów ekonomicznych podmiotu trzeciego w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zwraca uwagę na konieczność udowodnienia przez wykonawcę, że faktycznie będzie dysponował udostępnionymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia.
Wskazuje również na obowiązek zamawiającego weryfikacji spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów selekcji, a także możliwości solidarnej odpowiedzialności podmiotu trzeciego i wykonawcy za ewentualną szkodę poniesioną przez zamawiającego w przypadku nieudostępnienia zasobów.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Stawka podatku i błąd w obliczeniu ceny – szukając rozwiązania", którego autorem jest Tomasz Michalczyk, członek SPZP.
Artykuł dotyczy problemów zastosowania nieprawidłowej stawki VAT w ofertach w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych. Błędy w uwzględnieniu stawki mogą prowadzić do odrzucenia oferty, choć nie zawsze powinno to mieć miejsce.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Kręta droga do większej wzajemności na rynkach", którego autorem jest Ludmiła Kitaszewska, członek SPZP.
Autorka omawia Instrument Zamówień Międzynarodowych (IZM), podkreśla, że IZM ma za zadanie zapewnić wzajemność na rynkach zamówień publicznych.
Instrument ten służy przeciwdziałaniu praktykom państw trzecich ograniczającym dostęp europejskich firm.
Autorka zwraca uwagę, że choć IZM wygląda obiecująco, może mieć niezamierzony wpływ na konkurencję. Kluczem jest odpowiedzialne i niedyskryminujące jego wykorzystanie.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Zrównoważony rozwój jako kryterium do spełnienia”, którego autorem jest dr Grzegorz J. Wąsiewski, członek SPZP.
Autor podkreśla znaczenie uwzględniania ESG w zamówieniach publicznych, analizuje potencjalne wyzwania i konflikty związane z tym procesem oraz prezentuje praktyczne i prawne ramy działania w tym zakresie w kontekście europejskim i polskim.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
31 sierpnia 2023 roku Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych przekazało Ministerstwu Rozwoju i Technologii uwagi do projektu ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Stowarzyszenie zwraca uwagę m.in. na to, że:
SPZP proponuje m.in. następujące zmiany w projekcie ustawy:
Pełna treść przesłanych uwag dostępna jest pod linkiem.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Minimalne wynagrodzenie i rażąco niska cena”, którego autorką jest Paulina Sawicka, członek SPZP.
Autorka wyjaśnia, że wykonawca, nawet jeśli zatrudnia personel na podstawie umowy zlecenia czy umowy B2B, nie może zaoferować stawki godzinowej niższej niż wynikająca z obowiązujących przepisów. Ważnym punktem jest fakt, że najnowsze orzeczenie KIO odwraca dotychczasową praktykę, zgodnie z którą obowiązek uwzględnienia w kosztach minimalnej płacy czy stawki dotyczył jedynie sytuacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Teraz, orzeczenie podkreśla znaczenie ustawowego minimalnego wynagrodzenia, niezależnie od rodzaju umowy.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.
W dzienniku Rzeczpospolita ukazał się artykuł pt. „Zamówienia w branży IT i nietypowe formy odpłatności”, którego współautorem jest dr Jakub Krysa, członek SPZP.
Zamówienia w branży IT często przybierają nietypowe formy odpłatności, co może prowadzić do wyzwań w kwestii klasyfikacji tych umów w świetle prawa zamówień publicznych. Choć niektóre umowy mogą wydawać się nieodpłatne, takie jak wersje testowe oprogramowania, mogą zawierać ukryte świadczenia wzajemne, które de facto przynoszą korzyści ekonomiczne. Dlatego ważne jest dokładne rozumienie definicji „odpłatności" w kontekście prawa i indywidualna analiza każdej umowy.
Treść publikacji jest dostępna także w elektronicznej wersji dziennika.